GIMNAZJALISTO NIE RYZYKUJ! JUŻ DZIŚ NARYSUJ SWOJĄ PRZYSZŁOŚC - zajęcia w I Liceum Ogólnokształcącym im. H. Kołłątaja w Krotoszynie rozpoczęte. Drukuj

W czwartek 7 lutego br. odbyły się pierwsze zajęcia tematyczne dla gimnazjalistów pod hasłem „Tajemnice ukryte w gazach”.

Grupę gimnazjalistów powitała p. dyrektor Alicja Stachurska, która została poproszona o wykonanie pierwszego doświadczenia z ciekłym gazem do zapalniczek. Dalszą część spotkania prowadziły: nauczycielka fizyki- p. Alina Szwarczyńska i nauczycielka chemii- p. Ilona Kocel. W opiece nad gimnazjalistami pomagali również uczniowie naszej szkoły.

W części teoretycznej zostały omówione podstawowe informacje dotyczące gazów. Następnie gimnazjaliści przeszli do zajęć praktycznych, eksperymentując z prostymi substancjami, aby doskonalić swoje umiejętności obserwacji, interpretacji wyników i wyciągania wniosków.

Serię doświadczeń rozpoczęliśmy od otrzymywania i przelewania tlenku węgla (IV). To zainspirowało młodych chemików i fizyków,przełamało ich niepewność orazstało się inspiracją do dalszych działań. Prawdziwym zaskoczeniem dla gimnazjalistów było pojawienie się białego i efektownego dymu znanego im z dyskotek i spektakli artystycznych – efekt otrzymany z suchego lodu. Kolejne doświadczenia dotyczyły określenia właściwości tlenu, wodoru.

W punkcie „Dowiedz się więcej” poruszyliśmy zagadnienia związane z ozonem, nadtlenkiem wodoru. W ramach tego bloku wykonaliśmym. in. doświadczenie „Lokomotywa” oraz kolejne, będące próbą znalezienia odpowiedzi na pytanie: Czy można „palić” żelazem?

Zdecydowanie najwięcej emocji i satysfakcji sprawiło naszym gościom „Otrzymywanie wodoru” oraz „Fontanna amoniakalna”. Tutaj też pojawił się wątek historyczny związany z katastrofą sterowca Hindenburga.

W zajęciach uczestniczyło prawie 30 uczniów z okolicznych szkół gimnazjalnych. Cieszymy się, że nasza inicjatywa spotkała się z tak dużym zainteresowaniem. Chcemy, aby nasze Liceum docelowo stało się miejscem pasjonujących dyskusji oraz naukowych odkryć, które wzbogacą kompetencje młodych ludzi oraz zmotywują do kolejnych działań na rzecz własnego rozwoju.